Page 8 - όψεις της Αρχαίας Ελλάδας
P. 8

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 27 /  Όψεις της Αρχαίας Ελλάδας / 29 Νοεμβρίου 2014                                                        www.pemptousia.gr


















































                 Πανεπιστήμιο Εδιμβούργου (Πηγή φωτ.: http://indobserver.blogspot.gr)



         κανενός τύπου Γυμνάσιο δεν μπορεί να δώσει ολό-      Πόσες μορφές μυθικές του αρχαίου ελληνικού κό-
         κληρο το έργο ενός συγγραφέα, ακόμα λιγότερο ένα     σμου φωτίζουν το δρόμο των νέων μας, όταν έχουν
         λογοτεχνικό είδος σε όλο του το πλάτος. Ο τύπος      αφήσει τα μαθητικά θρανία; Της Αντιγόνης, ναι, αν
         όμως του Γυμνασίου που ίσχυε ως σήμερα δεν πρό-      ο καθηγητής πρόφτασε να δώσει την ερμηνεία ολό-
         φταινε να δώσει ούτε καν μια μεγάλη ενότητα από      κληρης της τραγωδίας, πράγμα αμφίβολο· το ίδιο
         ένα συγγραφέα, ούτε καν ένα γραμματειακό είδος       και της Ιφιγένειας του Ευριπίδη. Ας πάρουμε όμως
         στους κύριους εκπροσώπους του. Ακόμα και ο Επι-      τον  Όμηρο:  στον  παλιό  τύπο  του  Γυμνασίου  ερμη-
         τάφιος, που αποτελεί μια κλειστή θαυμαστή ενό-       νεύονται μόνο η πρώτη και η έκτη ραψωδία της
         τητα, πόσο διαφορετικό χρώμα παίρνει για όποιον      Οδύσσειας. Ας υποθέσουμε πως ο καθηγητής πρό-
         διαβάζει τη συνέχεια της ιστορίας του Θουκυδίδη,     φτασε να διδάξει και τις δυο ραψωδίες. Στην πρώτη
         το ξέσπασμα του θανατικού στην Αθήνα, το θάνα-       ο μαθητής θα γνωρίσει τον Τηλέμαχο, μοναχά όμως
         το που Περικλή και τον χαρακτηρισμό του από τον      σαν άπραγο ακόμα έφηβο· στην έκτη θα γνωρίσει
         ιστορικό!                                            τον Οδυσσέα, μοναχά όμως σαν ναυαγό· το πολύ
                                                              να καταλάβει και την εξυπνάδα του κάπως, από το
         Η απαίτηση να γνωρίσουν τα παιδιά μας στο Γυ-        λόγο που απευθύνει στη Ναυσικά-τίποτε άλλο! Ούτε
         μνάσιο τους κλασικούς από το πρωτότυπο, συνδυα-      ο Οδυσσέας ούτε ο Τηλέμαχος δίνονται στα παιδιά
         σμένη με την επιθυμία να γνωρίσουν όσο γίνεται πιο   μας σαν μορφές ολοκληρωμένες.
         πολλούς κλασικούς, ένα μόνο αποτέλεσμα μπορεί να
         έχει: να δίνει μόνο αποσπάσματα, ξεσκλίδια, χωρίς    Στην πέμπτη τάξη του παλιού Γυμνασίου θα διδα-
         οργανική ενότητα, βιαστικά διαβασμένα, μισοκατα-     χτεί η πρώτη και η έκτη ραψωδία της Ιλιάδας. Στην
         νοημένα, αχώνευτα. Είναι λοιπόν ν’ απορήσει κανείς   έκτη  δεν  γίνεται  κανένας  λόγος  για  τον  Αχιλλέα.
         αν τα παιδιά μας φεύγοντας από το Γυμνάσιο δεν       Μένει μόνο η πρώτη, για να γνωρίσει ο μαθητής
         θέλουν ούτε ν’ ακούσουν για τους αρχαίους κλασι-     τη μορφή του μεγάλου ήρωα. Θα τη γνωρίσει όμως
         κούς;                                                μισερή και παραμορφωμένη: έναν Αχιλλέα που το
                                                              πάθος της εκδίκησης για την αδικία που του έγινε


         Σελίδα 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13